top of page

Pivní naděje pro cyklisty – Senát jim chce povolit 0,5 promile

Aktualizováno: 17. 8. 2020

Po téměř dvouleté pauze v Senátu znovu ožil návrh, aby cyklisté nebyli pokutováni za jízdu pod mírným vlivem alkoholu. Předložil jej tým 12 senátorů z různých klubů v čele se senátorem Jiřím Voseckým (SLK). Ten byl ostatně i zpravodajem tehdejšího návrhu exsenátora Zdeňka Škromacha.

Předložený návrh zákona je po obsahové stránce v podstatě totožný jako předcházející. Jde cestou tolerování požívání alkoholických nápojů před jízdou nebo během jízdy u osob, které řídí jízdní kolo.

Jedinou změnou je snížení limitu alkoholu, který by měl být tolerován – z původně navrhovaných 0,8 promile na 0,5 promile. Podobně to mají nastaveno v sousedním Německu. V Rakousku či Polsku je limit ještě vyšší. Navrhovaný limit odpovídá zhruba dvěma desetistupňovým pivům nebo skleničce vína.

Dosud u cyklistů platí nulová tolerance alkoholu stejně jako u ostatních účastníků silničního provozu.

Restrikcí jsme nikdy lidi nenaučili, aby se chovali zodpovědně.

Omezující podmínky pro cyklisty zůstaly zachovány z předchozího návrhu:

  1. Předně musí jet cyklista na jednomístném kole sám. Tedy nepoveze děti na sedadle pro přepravu dítěte ani nepotáhne přívěsný vozík či připojené dětské kolo.

  2. Zároveň k takové jízdě dojde jen na stezkách pro cyklisty, účelových a místních komunikacích nebo silnicích III. třídy.

  3. Posledním předpokladem pro využití výjimky ze zákazu požívání alkoholu je požadavek, aby u cyklisty byla zachována schopnost řídit jízdní kolo, tedy konkrétně, aby u něj zjištěný obsah alkoholu nebyl vyšší než 0,5 promile (oproti původním 0,8 promile).

Pokud by cyklista výše uvedené porušil, hrozila by mu pokuta v maximální výši 500 Kč. Dosud hrozí pokuta v rozmezí od 2 500 Kč do 20 000 Kč.

Zároveň bych rád s inspirací v zahraničí prosadil přísné sankce: pokud to cyklista poruší, tak mu seberou řidičák. Kdo řídí a má 0,7 promile, dostane zákaz řízení na dva měsíce. U 0,8 promile na tři měsíce. Od jednoho promile na rok. Od 1,5 promile na deset let, bez diskuze. Takové jsou možnosti. Navíc pokud by ale cyklista způsobil dopravní nehodu, vztahovaly by se na něj sankce jako na ostatní účastníky silničního provozu.

Nutno také připomenout, že návrh koresponduje s mým přesvědčením “zákonů pro lidi”, neboť i tato úprava vznikla z iniciativy samotných občanů, kteří po celé republice sesbírali více jak 10 tisíc podpisů. Do Senátu ji pak dokonce až z Moravy dovezl jeden odvážný cyklista. Nejedná se tedy o žádný náš výmysl “od stolu”. Je zřejmé, že rekreační sportovci se rádi při výletě na kole osvěží dobře vychlazenou desítkou či okoštují decku dobrého moravského vína. Ostatně si také od návrhu slibujeme zatraktivnění moravských cyklostezek protínajících tamní vinice a zvýšení turismu v oblastech.

Zákon už jednou Senátem prošel, ve Sněmovně pak ale spadl pod stůl, protože skončilo funkční období a nikdo jej pak znovu nevynesl na světlo. Předchozí podobný poslanecký návrh v roce 2015 dolní komora zamítla.

Nyní se pro v prvním čtení na schůzi Senátu ve středu 25. dubna vyslovily více než dvě třetiny senátorů. Návrh poputuje k diskuzím do výborů, poté ho v horní komoře čeká ještě druhé čtení. Teprve pak se jím budou zabývat poslanci. Věřím ovšem, že norma dostane zelenou.

Návrh vyvolal bouřlivou debatu. Jeho podporovatelé tvrdí, že se nic nezmění, navíc Česko je jednou z mála zemí EU s nulovou tolerancí k alkoholu. Odpůrci se naopak bojí, že se pak na cyklostezkách začne pít ještě více a cyklisté pak budou ohrožovat ostatní – zejména děti. Také se jim nelíbí a považují za nebezpečné, že by se po pivu mohlo vyjet na silnice 3. třídy.

Nicméně nutno se na věc podívat také realisticky a s rukou na srdci si přiznat, kdo dnešní nulovou toleranci v cyklistickém sedle skutečně dodržuje…

K tématu

bottom of page